لاک میکروسمنت چیست؟

استفاده از لاک برای میکروسمنت معمولا بر روی میکروسمنت کف و بعضا برای میکروسمنت دیوار استفاده می شود. هدف از استفاده از لاک افزایش مقاومت میکروسمنت در مقابل سایش و خراشیدگی  و همچنین جلوگیری از کثیف شدن آن با گذشت زمان می باشد.

 بصورت کلی لاک های میکروسمنت به لاک پایه آب( لاک تاپ کوت میکروسمنت) و لاک پایه حلال( لاک پلی یورتان یا  لاک اپوکسی)  دسته بندی می شوند.

لاک میکروسمنت پایه آب ( تاپ کوت میکروسمنت)

لاک میکروسمنت پایه آب از رزین های آلکیدی ساخته می شوندو تک جزئی می باشند. این لاک ها پس از خشک شدن بر روی میکروسمنت بوی خاصی ندارند و بصورت نیمه مات و براق می باشند. لاک میکروسمنت پایه آب مقاومت خوبی در مقابل رطوبت و نور خورشید دارد و زردگرایی ناچیزی در مقابل uv دارد. لاک میکروسمنت پایه آب وقتی بر روی میکروسمنت اعمال میگردد مقاومت سایشی قابل قبولی به سطح نهایی کار میبخشد.

لاک میکروسمنت پایه حلال( لاک پلی یورتان میکروسمنت)

لاک پایه حلال از رزین پلی اورتان و یا رزین اپوکسی ساخته می شوند و حلال آن تینر پلی یورتان بوده و دو یا سه جزئی میباشد. این لاک ها پس از خشک شدن تا چند روز بو تندی دارند ولی با گذشت زمان بو آن ها از بین می رود همچنین لاک پلی یورتان میکروسمنت بصورت مات، نیمه مات و براق می باشد. لاک پلی یورتان میکروسمنت پایه حلال مقاومت بسیار خوبی در مقابل رطوبت و نور خورشید دارد و هیچ گونه زردگرایی یا تغییرات رنگ ناشی از uv در آنها اتفاق نمی افتد. لاک پلی یورتان میکروسمنت مقاومت سایشی  بسیار خوبی به سطح نهایی کار میبخشد.

در جدول زیر بطور خلاصه تفاوت های لاک میکروسمنت پایه آب و پایه حلال نمایش داده شده است

ویژگی

لاک میکروسمنت پایه آب

لاک پلی یورتان میکروسمنت پایه حلال

مواد تشکیل دهنده

رزین ها آلکیدی پایه آب

پلی اورتان و حلال های آلی

بو

بدون بو

بوی تند

حلال

آب

تینر پلی یورتان یا مشابه به آن

سرعت خشک شدن

سریع( به حداقل 3 ساعت زمان نیاز دارد)

کند(به حداقل 24 ساعت زمان نیاز دارد)

مقاومت در برابر سایش

خوب

خیلی خوب

مقاومت در برابر آب

خوب

خیلی خوب

مقاومت در برابر زردگرایی

خوب

خیلی خوب

سطح نهایی

نیمه مات - براق

مات – نیمه مات - براق

اشتعال پذیری

ندارد

دارد

 

انتخاب لاک میکروسمنت پایه آب یا پایه حلال

انتخاب بین لاک میکروسمنت پایه آب یا پایه حلال به عوامل مختلفی مانند سلیقه شخصی، بودجه و شرایط محیطی بستگی دارد. اگر به دنبال یک لاک با بوی کم و سمیت کمتر هستید، لاک نهایی پایه آب گزینه مناسبی است. اگر به دنبال یک لاک با مقاومت بالا در برابر سایش و آب هستید، لاک نهایی پایه حلال گزینه بهتری است.

لاک نهایی پایه آب و پایه حلال هر دو لاک های با کیفیتی هستند که برای محافظت و زیبایی سطوح مختلف استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین این دو لاک در مواد تشکیل دهنده و خواص فیزیکی آنها است. بعد از انتخاب نوع لاک میکروسمنت خود از بین پایه آب و پایه حلال اینک زمان آن ااست که روش اجرای آن را بیان کنیم.

روش اجرا لاک میکروسمنت پایه آب

همانگونه که قبلتر بیان شده این لاک تک جزئی بوده و حلال آن آب می باشد. در صورتی که غلظت لاک بیش از حد مورد نیاز شما میشباشد میتوان به آهستگی مقداری اندکی آب به آن اضافه کرد و با ابزاری مناسب آن را به آهستگی و به مدت حداقل 2 دقیقه هم بزنید تا به یک غلطت یکنواخت برسد. از سپری بدون هوا (Air Less) یا اسپر هوا( پمپ باد) برای اجرای لاک میکروسمنت پایه آب می توان استفاده کرد ولی پیشنهاد می گردد از غلطک های مناسب برای اجرای لاک استفاده شود. همچنین توجه به دمای محیط در مدت زمان خشک شدن و کیفیت نهایی لاک پایه آب اهمیت بالایی دارد که از این رو حداقل دمای استفاده از این لاک 5 درجه سانتی گراد و حداکثر آن 40 درجه سانتی گراد می باشد.

 

روش اجرا لاک میکروسمنت پلی یورتان

پیشتر بیان شد لاک پلی یورتان دو یا سه جزئی می باشد از این رو ترکیب دقیق اجزای مختلف لاک پلی یورتان بسیار حائز اهمیت بوده به نحوی که در صورت تغییر در مقادیر اجزای مختلف تغییراتی میزان شفافیت و براقیت و کیفیت بوجود خواهد آمد. معمولا نسبت اختلاط اجزای مختلف لاک پلی یورتان بصورت وزنی می باشد از این رو مجری میبایست حتما از ترازو با دقیق مناسب برای اجرای لاک پلی یورتان استفاده نماید. حلال لاک میکروسمنت پلی یورتان تینر مخصوص آن می باشد. در صورتی که غلظت لاک بیش از حد مورد نیاز باشد میتوان به آهستگی مقداری اندکی تینر به آن اضافه کرد و با ابزاری مناسب آن را به آهستگی و به مدت حداقل 2 دقیقه هم بزنید تا به یک غلطت یکنواخت برسد. از سپری بدون هوا (ایرلس) یا اسپر هوا( پمپ باد) برای اجرای لاک میکروسمنت پلی یورتان می توان استفاده کرد ولی پیشنهاد می گردد از غلطک های مناسب و تمیز برای اجرای لاک پلی یورتان استفاده شود. همچنین توجه به دمای محیط در مدت زمان خشک شدن و کیفیت نهایی لاک میکروسمنت پلی یورتان اهمیت بالایی دارد که از این رو حداقل دمای استفاده از این لاک 10 درجه سانتی گراد و حداکثر آن 40 درجه سانتی گراد می باشد.